Kada (ne)treba da koristite tempomat tokom vožnje

Blog
12.08.2024.
Kada (ne)treba da koristite tempomat tokom vožnje
Kada (ne)treba da koristite tempomat tokom vožnje

Tempomat je već dugo popularna funkcija u mnogim vozilima. Iako je donekle od pomoći za duga putovanja, takođe dovodi u iskušenje vozače da žrtvuju bezbednost radi udobnosti. Vozači mogu imati poteškoća da znaju kada je bezbedno koristiti tempomata na putu,a kada ne. Evo objašnjenja šta radi tempomat i kada ga ne treba koristiti.

Koja je razlika između konvencionalnog tempomata i adaptivnog tempomata?

Konvencionalni tempomat je relativno stariji oblik automatskog ubrzanja koji održava brzinu koju je odredio vozač. Drugim rečima, ne prilagođava se okolnim uslovima i ostaje konstantan dok se ne isključi. Na primer, ako imate tempomat podešen na 90 km/h, vozilo održava tu brzinu dok ručno ne zakočite, ubrzate ili isključite tempomat.

 

Nasuprot tome, adaptivni tempomat (ACC) je noviji oblik automatskog ubrzanja koji koristi radare ili senzore za podešavanje brzine. To znači da ako automobil ispred vas uspori, ACC se prilagodjava njegovoj brzini. Kada se automobil pomeri sa puta, ACC se vraća na brzinu koju ste postavili. Jedina stvar koju ACC ima zajedničko sa konvencionalnim tempomatom je da se zaustavlja kada nagazite kočnicu ili ga isključite.

 

Da li možete da se zaustavite u hitnim slučajevima?

Da, ručno kočenje dok se koristi tempomat usporava vozilo,a takođe I isključuje postavke tempomata. Ako želite da ostavite uključene postavke tempomata, možete alternativno smanjiti brzinu vožnje. Ovo može biti dugme na vašem volanu ili kontrolnoj tabli.

 

Koje su prednosti tempomata?

Postoji nekoliko značajnih prednosti korišćenja tempomata umesto ručnog ubrzavanja. Pošto računar upravlja ubrzanjem, manje je verovatno da će doći do variranja brzine okretanja motora. Ovo ne samo da štedi gorivo, već i smanjuje habanje motora. Pored toga, pomaže vam da se fokusirate na upravljanje i smanjuje bol u stopalima od stalnog korišćenja pedala.

 

Da li je tempomat opasan?

Izveštaj Nacionalne uprave za bezbednost saobraćaja na autoputu iz 2008 otrkio je da je ACC procesuirao 12 od 14 hitnih slučajeva kočenja. Iako su dve teške vanredne situacije zahtevale intervenciju vozača, vozači su dovoljno brzo intervenisali zbog obaveštenja na instrument tabli vozila.

 

Još jedna stvar koju treba zapamtiti je kako određeni sistemi tempomata funkcionišu u uslovima niske vidljivosti. Prilagodljivi tempomat može biti posebno opasan kada vozite po magli ili drugim slučajevima slabe vidljivosti. To je zato što senzori možda neće raditi ispravno ako ne mogu da otkriju druga vozila ili objekte. Budite oprezni u ovim uslovima vožnje, verovatno ćete biti ušuškani u lažnom osećaju sigurnosti ako ste navikli da vas ACC upozorava o opasnostima na putu

 

Dakle, da li to znači da je tempomat opasan?

Da i ne. Na kraju krajeva, tempomat ima potencijal da podstakne vozače da donose loše odluke. Međutim, ako vozači održavaju bezbednu brzinu i budu oprezni, ACC pomaže u smanjenju nesreća. Uprkos tome, najbolje je koristiti tempomat samo kada je to neophodno.

 

Najpovoljnije situacije za korišćenje tempomata

Primarna svrha tempomata je da pomogne vozačima da izbegnu zamor stopala tokom duge vožnje, kao što su duga putovanja. Dakle, trebalo bi da koristite tempomat samo kada vozite autoputem ili magistralnim putevima u povoljnim uslovima vožnje. Čak i tada, držite noge blizu pedala i pratite postavljeno ograničenje brzine. Ako pada kiša ili je slaba vidljivost, najbolje je da preuzmete potpunu kontrolu nad vozilom.

 

Kada ne treba koristiti tempomat?

Iako moderni oblici tempomata imaju mnogo automatskih bezbednosnih funkcija, postoje trenuci kada oni ne pomažu.

 

Da biste ostali bezbedni i izbegli nezgode dok koristite tempomat, evo nekoliko saveta koje treba slediti dok vozite:

 

  • Vožnja po gradu – Kao što je već pomenuto, tempomat je najpogodniji za vožnju na dugim delovima autoputa. Vožnja po gradu ima mnogo više varijabli, kao što su pešaci, biciklisti, itd. Aktiviranje tempomata donosi više štete nego koristi u gradskim uslovima vožnje.
  • Pospani ste ili umorni – Neki mogu pomisliti da tempomat olakšava vožnju kada ste umorni. Međutim, pošto Vam skreće pažnju sa puta, povećava rizik da zaspite za volanom. Pored toga, tempomat ne upravlja vašim automobilom ili reaguje u hitnim slučajevima umesto Vas.
  • Putevi su mokri ili zaleđeni – Čak i ako Vaše vozilo ima automatsku kontrolu vuče, bezbednija je ručna vožnja tokom nepovoljnih vremenskih uslova. Tempomat može izazvati nesreću tako što će točkovi brže okretati kada se ne zakače. Ovo dovodi do hidroplaninga u mnogim scenarijima.
  • Vožnja po krivudavim putevima – Kada neprestano vozite po ostrim krivinama morate kočiti da biste zadržali kontrolu nad vozilom. U ovom slučaju tempomat Vam nije od pomoći jer će održavati konstantnu brzinu pre,nakon I u samoj krivini što može dovesti do gubitka kontrole.
  • Nailazite na gust saobraćaj – Ako koristite tempomat na autoputu, trebalo bi da ga isključite kada je saobraćaj usporen. Uslovi na autoputu mogu da se promene u bilo kom trenutku, pokušajte da budete oprezni ako naiđete na zastoje ili druge probleme u saobraćaju.
  • Kada niste upoznati sa kontrolama - Uvek je najbolje da se upoznate sa kontrolama u vozilu. Ovo važi za sve funkcije automobila, ali posebno je važno za tempomat. Ako se nadjete u situaciji da se petljate pokušavajući da ga uključite, najbolje je da vožnju nastavite bez ove funkcije. Ova situacija se obično javlja kada kupite novi automobil, vozite iznajmljen ili ste pozajmili automobil.

Prateći ove korake, zaštitićete sebe i druge učesnike u saobraćaju od uslova koji mogu dovesti do saobraćajne nesreće.

 

Zaključak

Ukratko, tempomat nije sam po sebi opasan, ali nije uvek ni najsigurnija opcija. Ako ste na dugom putu i ​​autoput , tempomat može pomoći u smanjenju zamora stopala. Međutim, ako pada kiša ili ako ima puno saobraćaja, bolje je voziti ručno za svaki slučaj. Razumevanje ovih situacija je od suštinskog značaja i omogućava vozačima da donose bezbednije odluke dok su na putu.

POVEZANI PROIZVODI

Sačuvano u omiljne
MOTUL Parts Clean umereno suza mehaničke dvo je nehlorovani odmašćivač za delov...
Motivišuće
Kreativno
Prilagođeno uzrastu
Dostupno Proizvod je dostupan
Rok isporuke: Robu možete lično preuzeti 21-07-2020 od 15:00 - 17:00h ili će biti poslata kurirskom službom ako ste je naručili pouzećem.
1.199,11 RSD
Sačuvano u omiljne
Lako uklonite prljavštinu sa vaših kočnica pomoću MOTIP Brake Cleaner. Č...
Motivišuće
Kreativno
Prilagođeno uzrastu
Dostupno Proizvod je dostupan
Rok isporuke: Robu možete lično preuzeti 21-07-2020 od 15:00 - 17:00h ili će biti poslata kurirskom službom ako ste je naručili pouzećem.
699,00 RSD
Sačuvano u omiljne
Ulja i Aditivi 1041169
Sintetička kočiona tečnost na bazi glikol etra, alkil poliglikola i glikol etar estara....
Motivišuće
Kreativno
Prilagođeno uzrastu
Dostupno Proizvod je dostupan
Rok isporuke: Robu možete lično preuzeti 21-07-2020 od 15:00 - 17:00h ili će biti poslata kurirskom službom ako ste je naručili pouzećem.
450,46 RSD
Sačuvano u omiljne
Motul ulje za sve vrste hidrauličkih sistema kočnica i kvačila koji zadovoljavaju prepo...
Motivišuće
Kreativno
Prilagođeno uzrastu
Dostupno Proizvod je dostupan
Rok isporuke: Robu možete lično preuzeti 21-07-2020 od 15:00 - 17:00h ili će biti poslata kurirskom službom ako ste je naručili pouzećem.
971,12 RSD

Slični članci

06.
Aug.
2024.
Blog
Među vozačima uobičajeno vlada mišljenje da vožnja u neutralnoj brzini štedi gorivo. U stvari, ovo je čak i jedan od najčešće deljenih ...
09.
Jul.
2024.
Blog
Vožnja po kišnom vremenu nosi niz rizika, posebno kada se krećete kroz bare i poplavljene puteve. Poseban rizik je akvaplaning, stanje u kojem gume g...
31.
May.
2024.
Blog
Korišćenje nožne kočnice je najsigurniji način da usporite automobil, kako u normalnim uslovima tako I u hitnim slučajevima. Ali da li je najefikasni...